Tip 1: Research

Voor elk sollicitatiegesprek is het goed om research te doen. Een voor de hand liggende bron van research is natuurlijk de website van de organisatie waar je op gesprek gaat. Kijk naast de website ook eens naar artikelen in het nieuws, zo weet je wat de actuele ontwikkelingen zijn binnen of rondom de organisatie. Verder is het ook goed om op de LinkedIn profielen te kijken van je interview partners. Hierbij is het belangrijk dat je kijkt naar de werkervaring en de studieachtergrond.

Tip 2: Introductie over jezelf

Bij sollicitatiegesprekken wordt er vaak gevraagd of je iets
over jezelf wil vertellen. Om ervoor te zorgen dat je een sterk verhaal over
jezelf hebt, is het goed om een bepaalde structuur in dit verhaal aan te
brengen. Dit doe je door een aantal punten uit te lichten. Deze zijn: wat heb
je in het verleden gedaan? Waar sta je nu? En waar zie je jezelf in de
toekomst? Zo weten de interviewpartners precies wat jouw loopbaan is geweest en
wat jouw doelen zijn.

Tip 3: Vragen

Tijdens een sollicitatiegesprek krijg je als kandidaat de ruimte om zelf ook vragen te stellen. Het stellen van een krachtige vraag komt
erg geïnteresseerd over. Het is dan ook erg belangrijk dat hier gebruik van wordt gemaakt. Voorbeelden van goede vragen zijn: welke
ontwikkelingsmogelijkheden zijn er binnen betreffende organisatie? Hoe zien jullie onze samenwerking voor je? Waarom hebben jullie destijds voor deze organisatie gekozen? Neem hierin ook de research mee die je tijdens ‘tip 1’ hebt gedaan.

Tip 4: Be Yourself!

De meest belangrijke tip is om altijd jezelf te zijn tijdens een sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je je helemaal op je gemak voelt en geef
jezelf de kans om je eigen persoonlijkheid te laten zien. Uiteindelijk is werk een groot onderdeel van je leven en het is dan ook goed als je helemaal op je plek zit.

Met deze blog willen wij jullie een aantal sollicitatietips meegeven ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Mocht je momenteel ergens werken en op zoek zijn naar een nieuwe baan, neem dan gerust contact met ons op. Wij begeleiden onze kandidaten op een persoonlijke wijze en coachen iedereen tijdens de gehele sollicitatieprocedure. Hierdoor sta je nog zelfverzekerder in je schoenen en vind je snel de perfecte baan!

Ben jij een interim secretaresse of een Executive Assistant en opzoek naar een baan? Of ben je op zoek naar een tijdelijke Assistant? Neem dan contact op met Nora.

    Gerelateerde berichten

    Werkzaamheden HR Adviseur – Wat doet een HR adviseur?

    Als HR Adviseur speel je een essentiële rol binnen een organisatie door de verantwoordelijkheid te dragen voor verschillende aspecten van human resources. Je fungeert als een schakel tussen het management en de werknemers, en jouw taken zijn van invloed op de bedrijfscultuur en het welzijn van het personeel. In deze blog bespreken we de werkzaamheden van een HR adviseur.

    Waarom detacheren? – 2ASSISTU vertelt

    In een dynamische arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om de juiste mensen te vinden en te behouden. Werkgevers krijgen te maken met piekdrukte, specialistische projecten of langdurige uitval van personeel. Detachering biedt in zulke situaties een flexibele en effectieve oplossing en wint daardoor aan populariteit. Of je nu tijdelijk extra capaciteit nodig hebt, specifieke expertise zoekt of snel wilt schakelen zonder langdurige verplichtingen – detacheren helpt bedrijven wendbaar te blijven en kwaliteit te waarborgen.
    TOP